Kübelwagen mit Holzgasgenerator - Tamiya 1:35

Relacje warsztatowe z budowy modeli pojazdów wojskowych.

Kübelwagen mit Holzgasgenerator - Tamiya 1:35

Postprzez Pan_Cerny » Pon Lut 08, 2010 10:20 am

Dłubię sobie od miesiąca Kübelwagena. Idzie mi to bardzo powoli z braku czasu, ale już jest się czym pochwalić.
Wczoraj dowiedziałem się, że jest szansa na Kublowy projekt http://www.modelarstwo.org.pl/forum/viewtopic.php?t=41907&postdays=0&postorder=asc&start=0
Jeśli projekt wypali to chętni się pod niego podepnę z moim autem.

Do zrobienia Kubelwagena na gaz drzewny zainspirował mnie kiedyś model Tomka RS http://www.modelarstwo.org.pl/forum/viewtopic.php?t=14132&highlight=
Zakupiłem model, zestaw airesa, blaszki i ... odłożyłem na trzy lata na półkę.
Jednak ostatnio postanowiłem w końcu się zabrać za niego, by nie patrzył na mnie z takim wyrzutem.

W ramach urozmaicenia postanowiłem zrobić w nim działające światła. Kupiłem mikroskopijne diody smd, przylutowałem druciki i okablowałem auto.

Image
Akumulator jest trochę koślawy, bo go robiłem "z ręki" a pod tylną kanapą nie będzie go prawie widać. Jego głównym zadaniem jest zamaskować kable idące z bagażnika i pozwolić wybrać luzy na kablach.
Image

Diody smd idealnie się mieszczą w lampach modelu. Jeden kabel idzie przez podstawę lampy a drugi tyłem obudowy i przez błotnik - tak jak w oryginale. Po ustawieniu diod na miejscu zalałem je klejem cyjanoakrylowym by się nie ruszały przy każdym tknięciu przewodów.
Nie starałem się tu zbytnio, bo lampy nie będą miały "szklanych" kloszy tylko typowo wojenne blendy ze szparkami, przez które będzie padać światło. W szparkach będę musiał jeszcze zainstalować jakiś żółtawy plastik, by światłu nadać odpowiednią barwę. Moje diody mają zbyt współczesne zimne białe światło.
Image

Ponieważ robię późną wersję Kubla to zmieniłem nieco klapę silnika - zlikwidowałem dwa lewe przetłoczenia - tam będzie namalowana tablica rejestracyjna. Przesunąłem też lampę z krawędzi na miejsce nad tablicą.
Image

W modelu świecić się będzie światło drogowe (lewe) i podświetlenie tablicy rejestracyjnej.
Image
(źródło: allegro)

Do tylnego notka też dałem białą diodę, tak żeby jedną sztuką obsłużyć zarówno tylne światło jak i oświetlenie tablicy. Tylne światło pomaluję czerwoną transparentną.
Image
Image

Trochę druty dałem za grube,ale to była pierwsza instalowana dioda, przednie są już na znacznie cieńszych drucikach.
Image

Prąd do modelu będzie doprowadzony przez tylne koła. Druty przy okazji będą symulować linki hamulców.
Na zdjęciu tez widać dorobione wzmocnienia podłogi i dwie rury doprowadzające ciepłe powietrze z silnika do wnętrza pojazdu.
Image

Poniżej widać w jaki sposób kabelki idą przez widelec podtrzymujący silnik auta - wszystko tak jak w oryginale.
Image

Aha, ponieważ pojazd jest późny to warto też było zmienić tablicę zegarów. Już od 1943 Kubelwageny miały tę sama tablice co Schwimmwageny. Żaden producent modeli tego nie uwzględnia.
Image

cdn.
Ostatnio edytowany przez Pan_Cerny, Pon Lut 08, 2010 12:11 pm, edytowano w sumie 1 raz
Pan_Cerny
 
Posty: 388
Rejestracja: Pon Wrz 29, 2003 11:19 pm
Miejscowość: W-wa

Postprzez Tomek RS » Pon Lut 08, 2010 10:47 am

No PIĘKNIEEEEEE!!! :

Widać, że dogłębnie studiujesz temat VW.

Pytania:
- Czy te diody się grzeją, czy nie? Żeby zonka nie było... Białe światło możesz zniszczyć rozcieńczonym żółtym akrylem, po prostu pomaluj diodę (zrób próbę).
- Na ile PÓŹNY ma być ten Kubel? Pamiętasz, że od stycznia 45 nie montowano belki przy tylnych hakach?
- Co masz zamiar zrobić z oryginalnym wspornikiem tylnego Notka?
- Gdzie jest "podświetlenie tablicy rejestracyjnej"? Pytam, bo nie wiem - tylni Notek świecił w dół?
- Czy będziesz się trzymał znanego zdjęcia Kubla holzgaza, czy też robisz sobie swobodną interpretację, jak ja?

Pozdrawiam
Tomek "Salvaje" Rogala
Awatar użytkownika
Tomek RS
 
Posty: 492
Rejestracja: Czw Sty 06, 2005 2:38 pm
Miejscowość: Gdańsk / Kontrakt S6 Kołobrzeg

Postprzez Pan_Cerny » Pon Lut 08, 2010 11:56 am

Tomku, to przez Ciebie ten Kubel :)
Twój mi się kiedyś spodobał i zacząłem się zagłębiać w temat. I tak od niechęci (bo w sumie brzydki on jest) przeszedłem do fascynacji. Prof. Porsche to jednak tęga głowa - tam nie ma nic zbędnego. I ta prostota konstrukcji: wszystkie drzwi takie same, taka sama klapa silnika i bagażnika. Kapitalnie zoptymalizowane auto.

A teraz odpowiem na pytania.

Czy te diody się grzeją, czy nie?

Nie zaobserwowałem. Ale też nie świeciłem godzinami. To w sumie tylko taki gadżecik, pokazać kolegom i zgasić.
Masz rację z malowaniem, pomaluję przednie tak samo jak tylne.
Na ile PÓŹNY ma być ten Kubel?

Bez określenia konkretnej daty. O tej belce nie wiedziałem. Czyli mój musi już być sprzed stycznia 1945.
Co masz zamiar zrobić z oryginalnym wspornikiem tylnego Notka?

Pójdzie pod nóż.
Gdzie jest "podświetlenie tablicy rejestracyjnej"?

Image
(źródło: Kubelwagen in detail. WWP nr 35)
Czy będziesz się trzymał znanego zdjęcia Kubla holzgaza

Znam trzy zdjęcia.
Te jest z książki Sawickiego "Volkswagen w II wojnie światowej".
Kubel wczesny, klakson jest obok drzwi kierowcy. Widać nawet mocowanie na łopatę.
Image

A te zdjęcie z internetu. Ale tez jest w różnych książkach. Kubel późniejszy, klakson jest przed lewym przednim błotnikiem.
Image

No i jeszcze ten "Twój". Zdjęcie z książki Mueller'a "Volkswagen Militarfahrzeuge 1938-1948".
Image

Warto zwrócić uwagę że pierwszy i ostatni mają filtr gazu pod podłogą mocno przesunięty do przodu. Ten środkowy ma go prawie w połowie kadłuba.
Konwersja airesa to całkowite s-f, zwłaszcza podłączenie poszczególnych elementów instalacji. Kształt baniaka na drewno też jest daleki od oryginału. Będę musiał mocno w niego zaingerować.
Moja wersja samochodu będzie swobodą interpretacją, ale będę się starał by była dość logiczna. Dlatego jak już dojdę do generatora gazowego to poproszę forumowiczów o pomoc w koncypowaniu jak to było zrobione.

Pozdrawiam
Marek
Pan_Cerny
 
Posty: 388
Rejestracja: Pon Wrz 29, 2003 11:19 pm
Miejscowość: W-wa

Postprzez Tomek RS » Pon Lut 08, 2010 12:43 pm

No ten Kubel obok Garbiego to nie taki znów wczesny jest...
Ja bym go osadził na początku 1942, bo co prawda ma jeszcze klakson "z tyłu", ale właśnie wspomniana łopata umiejscawia go w tym okresie - przełożono ją z prawej na lewą wczesnym 1942. Czyli ten Kubel to taki przejściowy jakiś, ale na pewno już z 1942.
trzeba by na tym zdjęciu wyszukać "dimple", czy ma je z lewej, ale na tym akurat słabo widać :(

Z tym środkowym też trzeba mocno uważać, jeżeli się chce zrobić dokładną replikę:
- przednie drzwi są po wymianie, mają spawane zawiasy, a tylne nitowane, stare
- przedni klakson
- brak łopaty, przedniego Notka, kierunkowskazów, zaczepów położonej szyby
- wewnętrzny kabel wycieraczki
- późny wydech
- długi błotnik
- późne światła z zewnętrznym kablem
... czyli taki, na oko... późny 1943...

Dziękuję za info o Notku, nie wiedziałem o tym, że świecił w dół.
Co do instalacji na holzgas... No jak robiłem tego Kubla, to sam w tym siedziałem, teraz nie ukrywam, trochę mi sie zapomniało... ale może jakbym przejrzał zarchiwizowane foty i schematy...
Pamiętam, że ten Kuble to był pikuś w porównaniu z Mercedesem L3000. Tam to się dopiero nagrzebałem za instalacją i nadal nie mam pewności, że jest dobrze zrobiona... Cóż... Sciencie-Fiction, niestety...

Ja bym robił tego środkowego, jest najprostszy i ma chyba najlepszą fotę, widać najwięcej szczegółów.
Pozdrawiam
Tomek
Awatar użytkownika
Tomek RS
 
Posty: 492
Rejestracja: Czw Sty 06, 2005 2:38 pm
Miejscowość: Gdańsk / Kontrakt S6 Kołobrzeg

Postprzez Badger » Wto Lut 09, 2010 8:27 pm

Marku a co ty jeszcze masz rozgrzebanego ;o)
Pozdrawiam Jacek Cieślak - spad

ImageImage
Awatar użytkownika
Badger
Dobry Duch PWM
 
Posty: 3679
Rejestracja: Wto Lis 13, 2007 9:22 pm
Miejscowość: Kraków

Postprzez Pan_Cerny » Śro Lut 10, 2010 12:09 am

Drogi Jacku, odpowiedź na Twoje pytanie brzmi - sporo :) Ale pierwszy raz do tego kubla przysiadłem trzy lata temu przed narodzinami dziecka. Potem nie było czasu a jak czas już się znalazł to pojawiły się inne modele.
Ale postanowiłem go skończyć przed pojawieniem się następnego potomka.
Czasu mam niewiele, wiec nie zdążę się znużyć modelem.
Obecnie na privie roztrząsamy z Tomkiem RS zawiłości konstrukcyjne generatora gazu.
A żeby było jeszcze bardziej na temat to fotka:
Image
Piękne, prawda?
Pozdrawiam
Marek
-----------------------------------
Image
Pan_Cerny
 
Posty: 388
Rejestracja: Pon Wrz 29, 2003 11:19 pm
Miejscowość: W-wa

Postprzez Tomek RS » Śro Lut 10, 2010 8:30 am

Ehhh... zmartwię Cię, ale dla mnie nie jest to piękne.
Trupie jakieś takie to światło i zdecydowanie za mocne :(
Myślę o tylnym.
Czy to będzie białe, czy czerwone?
Pozdrawiam
TRS
Awatar użytkownika
Tomek RS
 
Posty: 492
Rejestracja: Czw Sty 06, 2005 2:38 pm
Miejscowość: Gdańsk / Kontrakt S6 Kołobrzeg


Wróć do Warsztat - pojazdy wojskowe

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 10 gości