Fotografowanie modeli (aby zdjęcia były w miarę porządne)

Najczęstsze problemy, ważne zagadnienia dotyczące budowy modeli pojazdów cywilnych.

Fotografowanie modeli (aby zdjęcia były w miarę porządne)

Postprzez draz » Pon Mar 20, 2006 4:41 pm

Przedstawię tutaj sposób, w jaki ja robię zdjęcia modelom. W dziale cywilnych większość zdjęć modeli jest robiona bardzo dobrze, ale myślę, że może komuś się to przyda. Nie jestem żadnym specem od fotografii, ale staram się doskonalić swój fotograficzny warsztat. Za błedy jakie tutaj się pojawią z góry przepraszam, jak pisałem, nie jestem specem.

Po pierwsze, przygotowuję sobie odpowiednie tło oraz oświetlenie.

Image

Image

Image

Image


Dlaczego takie tło. Nie musi być niebieskie, równie dobrze sprawdza się szare, białe lub czarne. Chodzi o to, aby fotografowany obiekt był na nim dobrze widoczny. Jeśli fotografujemy czarny model, wtedy lepiej wybrać jasne tło, natomiast przy jasnym modelu lepiej sprawdzi się tło ciemniejsze.

Kolejną kwestią jest biały kawałek kartonu ponad lampami. Działa on na podobnej zasadzie jak lustro, jednak rozprasza dobijane światło. Pozwala to dobrze oświetlić model bez refleksów świetlnych oraz tak, aby barwy wyglądału naturalnie. Jest zawieszony na kawałku drutu. Może nie wygląda to zbyt estetycznie, jednak w praktyce sprawdza się bardzo dobrze i pozwala mi na dowolne zmienianie odległości od modelu oraz kąta, pod jakim oświetlam dany obiekt.

Lampy to zwykłe lampki na biurko, nie muszą być dwie, jedna w zupełności wystrczy, przy czym dwie dają lepszy efekt. Ustawiamy je tak, abu świciły na białą kartkę od spodu w odległości ok. 5 cm od niej.


To tyle o warunkach do robienia zdjęć. Teraz o ustawieniu aparatu. Ja uzywam zwykłego aparatu SONY T7, raczej gadżetu niż czegoś do robienia profesjonalnych zdjęć.

Po pierwsze, jeśli fotografujemy model z bliska, musimy użyć opcji makra. W większości aparatów używa się do tego przycisku z ikonką kwiatka (tulipan) - przycisk po prawej.

Image

Makro pozwala nam na robienie zdjęć z bliska (ok 4 cm) dzięki czemu szczegóły są ostre.

Dodatkowo niektóre aparaty są wyposażone w opcje lupy - można wtedy robić zdjęcia prawie dotykając fotografowanym obiektem do obiektywu.

Image


Natomiast co do kadrowania jest pare możliwości. Ja zawsze ustawiam aparat względem modelu tak, aby model wypełniał cały obraz jaki widzimy w aparacie. Ma to tę zaletę, że nie trzeba potem bawić się w kadrowanie w programie graficznym, ale i tę wadę, iż fragmenty obiektu poza środkiem zdjęcia tracą na ostrości. Dobrym rozwiązaniem jest robienie zdjęć z pewnej odległości, np. jednego metra, wtedy nie ma problemu z uzyskaniem ostrości na całym modelu. Trzeba jednak wtedy wykadrować zdjęcie w programie graficznym.

Kolejnych elementem jest balans bieli - WB (white balance)

Image

W zależności od światła kolory są różnie postrzegane. Np w dzień i wieczorem liście na drzewie mają różny odcień zieleni. Każdy aparat posiada paletę barw dla konkretnego oświetlenia. W tym przypadku ustawiamy na sztuczne oświetlenie zwykłą lampą (ikonka żarówki). Wtedy kolory jakie widzimy w rzeczywistości oraz kolory "widziane" przez aparat są bardzo podobne. Występuje także opcja auto - czyli aparat na bieżąco koryguje paletę barw z jakiej korzysta w oparciu o najbardziej zbliżone do białego obiekty (tutaj mogę się mylić). Oczywiście lepsze efekty daje korzystanie z konkretnych ustawień. Krótko mówiąc, od balansu bieli zależy to, czy kolory ze zdjęcia będą odpowiadały tym rzeczywistym.

Do robienia zdjęć korzystam także ze "statywu". Nie jest to nic specjalnego, w sklepach typu Media Markt, Saturn itp można go kupić w granicach 15 zł.

Image

Na modelarskim placu boju sprawdza się bardzo dobrze. Dzięki elastycznym nóżkom nie ma problemu ze zmianami kąta nachylenia itp. Ponadto można dzięki niemu ustawić bardzo nisko aparat a także tak, aby aparat był nad modelem.
Dzięki statywowi nie ma problemu z rozmyciem zdjęć spowodowanym drżeniem rąk. Pozatym mogę wykonywać zdjęcia w trakcie prac gdy nie mam wolnej ręki do obsługi aparatu - korzystam z timera. No i ogólnie zdjęcia z timera dają najlepszy efekt, gdyż niwelują jakikolwiek ruch apartu związany z naciskaniem na przycisk.

Ostatni etap, to obróbka zdjęć. W dobrze skadrowanym zdjęciu obróbka sprowadza się jedynie do zmiany wielkości. Na forum szerokość zdjęcia nie może przekraczać 700 pikseli. Robiąc zdjęcia w 5mln pikseli mamy rozdzilczość 2592 na 1944. Poprostu zmieniam rozmiar obrazu do 25% w pionie i poziome w najbardziej prymitywny sposób - w paincie.

Image

Po tej operacji ma ono 648 na 486 pikseli. I co najważniejsze, jego rozmiar to około 40 KB. Oczywiście można robić zdjęcia w rozdzielczości VGA (640x480) ale mają wtedy ponad 100 KB więc i tak w zasadzie trzeba się z nimi pobawić.

Jeszcze kilka uwag: nie używamy lampy błyskowej, wtedy albo mamy jeden wielki refleks na modelu albo przez niewłaściwe oświetlenie wygląda "płasko". A jeśli nie mamy statywu, można aparat swobodnie ustwić na książce lub innej podsawce, gdzie też można w pewnym zakresie mieć wpływ na kąt nachylenia.
Ostatnio edytowany przez draz, Pon Mar 20, 2006 9:56 pm, edytowano w sumie 1 raz
Bartosz Obara
Image
Awatar użytkownika
draz
 
Posty: 1289
Rejestracja: Nie Paź 10, 2004 12:32 am
Miejscowość: Katowice

Postprzez Juli(an) Ludwicki » Pon Mar 20, 2006 5:10 pm

piknie ładnie, ale mam 2 'ale'...

:arrow: primo: nie ucz ludzi stawiać foto na knygach.. złudne poczucie stabilności- jak ktoś chce robić fajne fotki- 10zeta go nie zbawi!!

:arrow: due: paint jako program do obróbki nie za bardzo sie nadaje.. często odbija się to na jakości pomniejszonego zdjecia..
Image..tla
Awatar użytkownika
Juli(an) Ludwicki
 
Posty: 608
Rejestracja: Pią Sty 07, 2005 7:56 pm
Miejscowość: 0-61

Postprzez Jonak » Pon Mar 20, 2006 5:32 pm

Do obróbki dobry (i darmowy) jest IrfanView.

Taka mała prośba - może mi ktoś wytłumaczyć jak ustawić poprawny balans bieli? Bo uczono mnie by ustawiać go na bialej kartce, ale co zrobić przy sztucznym świetle?
Awatar użytkownika
Jonak
 
Posty: 736
Rejestracja: Sob Lut 04, 2006 11:56 pm
Miejscowość: Nowy Sącz

Postprzez michal.s » Pon Mar 20, 2006 6:16 pm

Draz nie napisał kilku rzeczy wiec ja odpisze :)

Co do ustawień aparatu:

Żeby nasz model na zdjęciu był cały ostry (bez rozmyć w oddali) polecam ustawić czułość aparatu ISO na 50 lub 100 zależy na ile nam pozwala aparat.
Kolejnym krokiem jest ustawienie aparatu w trybie w którym będziemy mogli sami ustawić wielkość przesłony F a aparat sam nam dobierze czas naświetlania zdjęcia, przesłonę najlepiej ustawić na maksymalna wartość F8.0 lub więcej na ile nam pozwala aparat F11.0 czy F15.0

Aparat najlepiej ustawić w odległości około 60-70 cm od modelu włączyć tryb makro i zbliżyć zoomem w aparacie nasz model, najlepiej nie używać zoomów cyfrowych jak i trybów lupy czy super makro, lepiej zaufać optyce niż elektronice aparatu.

Niezbędne będzie ustawnie aparatu na statywie lub czymś nie ruchowym i włączenie opóźnienia migawki.

Kiedy mamy już zbliżony model, aparat ustawił ostrość i widzimy nasze przyszłe zdjęcie, musimy wcześniej ustawić balans bieli, jak pisałem lepiej nie ufać elektronice w aparatach i ustawiać balans bieli ręcznie, w tym celu wybieramy ręczne ustawienie balansu bieli, nasz model przysłaniamy biała kartka najlepiej jeśli będzie mocno biała i gruba i ustawiamy balans bieli, aparat wtedy zrobi zdjęcie testowe. Ważne żeby przy ustawianiu balansu bieli kiedy położymy białą kartkę kartka wypełniała cały kadr, czyli żeby w wizjerze była widoczna tylko kartka nic więcej.

Myślę że te kilka moich wskazówek pomogą, w razie gdybym napisał cos nie jasno proszę pytajcie :)
Pomocny będzie tutaj też nasz kolega Fumfol76, praktycznie to od niego dowiedziałem się większości rzeczy o fotografii :)
Pozdrawiam - Michał Słonczyński
Image
Awatar użytkownika
michal.s
 
Posty: 986
Rejestracja: Wto Sie 16, 2005 1:08 am
Miejscowość: Rzeszów

Postprzez INsejn » Pon Mar 20, 2006 6:43 pm

Co do balansu bieli to mam pytanko. Czy tryb "exposure" w KodakuCX6230 to jest to samo co "white balance"? Może ktos wrzuci faq`a dotyczącego zdjęć w naturalnym świetle, bo mój aparacik przy sztucznym nie wyrabia.
Awatar użytkownika
INsejn
 
Posty: 647
Rejestracja: Nie Sty 09, 2005 10:18 pm
Miejscowość: 3city =Gdańsk=

Postprzez michal.s » Pon Mar 20, 2006 6:53 pm

Zdjęcia przy dziennym naturalnym świetle robi się tak samo, ustawiania aparatu są identyczne jak pisałem wcześniej :)

Jeśli chodzi dobre miejsce do robienia foto to może ten rysunek będzie pomocny :arrow:

Image

Dodam że przez okno nie mogą padać promienie słoneczne, powinno wpadać przez nie jedynie światło :)

Na aparatach Kodaka się nie znam, wiec nie pomogę.
Pozdrawiam - Michał Słonczyński
Image
Awatar użytkownika
michal.s
 
Posty: 986
Rejestracja: Wto Sie 16, 2005 1:08 am
Miejscowość: Rzeszów

Postprzez Rafhart » Pon Mar 20, 2006 7:08 pm

Większość aparatów ma regulowane WB ( balans bieli). Tryb auto często się myli , dla tego warto zależnie od oświetlenia samemu ustawić ten parametr. Do prostej obróbki lepiej nadaję się Ifanview niż Paint. „Ifan” pozwala na korektę kolorów , wyostrzenie , kadrowanie itp.
Przy makro można korzystać lampy błyskowej , należy ustawić ja na błysk wypełniający.
Najważniejszym czynnikiem przy fotografowaniu jest światło. W warunkach domowych najlepiej rozproszone , kilkupunktowe.
Awatar użytkownika
Rafhart
 
Posty: 4010
Rejestracja: Śro Mar 10, 2004 4:10 pm
Miejscowość: Inowrocław

Postprzez portalus » Pon Mar 20, 2006 9:31 pm

Do tej pory robiłem zdjęcia HP850. Od ok. miesiąca jestem posiadaczem lustrzanki Dynax 5D. Tak jak robiąc zdjęcia modeli za pomocą HP wychodziła mi ok. połowa tak teraz to może z 10%. Do kadrowania i zmniejszania zdjęć stosuję IrfanView, programów graficznych jeszcze nie opanowałem.
Stosują statyw Velbon CX-444 i preferuje oświetlenie naturalne, z którym ostatnio krucho bo za późno wracam do domu a w łikendy mam sporo innej roboty.
Bawię się różnymi nastawami ale albo zdjęcia są za ciemne, to znowuż po dołożeniu lampy (Minolta 3500xi od starej analogowej Minolty Dynax 5) prześwietlone. Z oświetleniem sztucznym też nie jest tak łatwo – stosuję patent podobny do draz’owego. Nie mogę dojść z tym wszystkim do ładu. Tak więc jeśli ktoś może się pochwalić umiejętnościami z robienia zdjęć lustrzanką to będę bardzo wdzięczny a jak nie to wrócę do HP, z którego jestem mimo kilku niedociągnięć bardzo zadowolony.
Z Dynax’em nie pozostanie nic innego jak próbować dalej.
Image
Awatar użytkownika
portalus
Dobry Duch PWM
 
Posty: 1272
Rejestracja: Pon Mar 28, 2005 8:45 pm
Miejscowość: Swarzędz

Postprzez Rafhart » Wto Mar 21, 2006 1:29 pm

jestem posiadaczem lustrzanki Dynax 5D
:)

To jest nas dwóch , D5D jest całkiem przyzwoitym aparatem , pokazuje prześwietlenia , niedoświetlenia , miód malina jednym słowem , lustra mają to do siebie że trudniej zrobić ostre zdjęcie , kompaktem łatwiej , Catalina w moim podpisie robiona była D5D z lampą , (klikając na miniaturkę otwiera się moja galeria , zdjęcia wykonywane Z5 i D5D).
Awatar użytkownika
Rafhart
 
Posty: 4010
Rejestracja: Śro Mar 10, 2004 4:10 pm
Miejscowość: Inowrocław

Postprzez MiniMan » Wto Mar 21, 2006 3:43 pm

Do tej chwili stawiłem na macie lub na papier i po prostu pstrykałem :oops:
Widzę, że warto bliźej się zapoznać z moim antycznym aparatem :)
MiniMan
 
Posty: 781
Rejestracja: Pon Maj 09, 2005 11:51 pm

Postprzez Świstak » Wto Mar 21, 2006 6:56 pm

Jezeli ktoś robi zdjęcia lustrzanką z doczepianą lampą to sugeruję nie kierować jej bezpośrednio na obiekt. Najlepiej jest ustawić lampę pod kątem 45 stopni w górę, a od tyłu przymocować do niej kawałek papieru kredowego albo stare zdjecie białą stroną do przodu. Wtedy światło będzie ładnie rozproszone. Niektóre lampy, np. Nikona mają odrazu wbudowany taki "rozpraszacz" razem z "odbijaczem".

Posiadaczom bardziej zaawansowanych lamp polecam również oświetlanie nie w linni zdjęcia, a z dala od osi, czy to przez obrócenie lampy na bok i odbicie swiatła np. od specjalnego ekranu/ściany/kartki papieru, czy przez trzymanie lampy na statywie i zdalne wyzwalanie błysku.

Pozdrawiam

Świstak, skoro piszesz z Lublina, jak podajesz w podpisie, i polskie literki nie są Ci obce ( jakieś ó czy ć daje się wyżej zauważyć ) to bądź łaskaw używać tych liter za każdym razem, jak tylko są one potrzebne... Acha, i jeszcze jedno, zaprzyjaźnij się, proszę, ze słownikiem ortograficznym... Moderator TM


Przepraszam, jestem na tym forum dopiero 1 dzień, i nie jestem dokładnie zaznajomiony z zasadami. Na innych forach na których do tej pory się udzielałem, raczej nie zwracano uwagi na polskie znaki, czy pisownię, ale juz zauważyłem, że to forum jest bardziej "dorosłe" i poważne. Doceniam to. Postaram sie dostosować do reguł i pisać poprawnie. Na moje usprawiedliwienie mogę jedynie przedstawić aktualne zaświadczenie o dysleksji i dysgrafii. :D

Pozdrawiam
Ostatnio edytowany przez Świstak, Śro Mar 22, 2006 12:33 am, edytowano w sumie 1 raz
Image
Awatar użytkownika
Świstak
 
Posty: 105
Rejestracja: Wto Mar 21, 2006 1:01 pm
Miejscowość: Lublin

Postprzez Rafhart » Wto Mar 21, 2006 8:02 pm

F 5,6 Mała głębia ostrości.

Image

F 36 obraz ostry od początku do końca , za razem zwiększa się czas naświetlania.

Image

Balans bieli ustawiony na auto , kolory przekłamane.

Image

Oświetlenie sztuczne , cztery świetlówki energooszczędne ok.2700 K.

Image

Odpowiednie tło , wężyk , statyw , blenda.

Image

Zdjęcia robione „kitowym” obiektywem , na szybko z warsztatu , muszę popracować jeszcze nad oświetleniem , fajną sprawą jest namiot bezcieniowy.
Awatar użytkownika
Rafhart
 
Posty: 4010
Rejestracja: Śro Mar 10, 2004 4:10 pm
Miejscowość: Inowrocław

Postprzez michal.s » Wto Mar 21, 2006 8:17 pm

Namiot bezcieniowy można bardzo łatwo zrobić, budując sześcian z listewek, 5 ścianek obić kalka techniczną najlepiej podwójnie złożona i o oświetlając kilkoma żarówkami. 6 ścianka służy jako okno dla obiektywu ;o)

PS. Ja swoje zdjęcia robię zazwyczaj przy dziennym świetle, aparatem KM Z5 :)
Pozdrawiam - Michał Słonczyński
Image
Awatar użytkownika
michal.s
 
Posty: 986
Rejestracja: Wto Sie 16, 2005 1:08 am
Miejscowość: Rzeszów

Postprzez Rafhart » Wto Mar 21, 2006 11:49 pm

Tak ,do namiotu bezcieniowego można kupić sam materiał , nie jest to drogi interes muszę nad tym pomyśleć. Z5 to fajny aparat tyle tylko że strasznie szumi , swoją Z5 zrobiłem jakieś 11000 fotek fajna była , teraz mam D5D i nie zamienił bym jej na nic innego. Po za tym mam 434 jest mały i sprawdza się w warsztacie , jakość taka sobie ale do relacji z budowy modelu wystarcza.
Awatar użytkownika
Rafhart
 
Posty: 4010
Rejestracja: Śro Mar 10, 2004 4:10 pm
Miejscowość: Inowrocław

Postprzez Fumfol76 » Sob Mar 25, 2006 7:53 pm

Dołożę swoje 2 grosze...
Ostatnio eksperymentowałem z żarówkami o temperaturze barwowej zbliżonej do światla dziennego. Chyba nazywają się daylight, produkuje je chyba Osram, a dostępne są np. w MediaMarkcie albo Castoramie. Efekt takiego oświetlenia jest doskonały do naszych zastosowań - nie trzeba czekać na ładną pogodę :) Na zdjęciach nie ma żołtego zafarbu który potem trzeba usuwać na kanałach.
Żeby uzyskać z takimi żarówkami miękkie światło (jak za dnia) można oświetlać scenę światlem odbitym - o czym koledzy wspominali powyżej.

Co do lustrzanek i ich zastosowania w modelarstwie, to ja to raczej czarno widzę. Kitowe obiektywy, które są dostarczane z korpusem są zazwyczaj dramatycznej jakości: ciemne i słabo ogniskują przy makro, a przedewszystkim ich części są słabo spasowane, co czasem nie pozwala ustawić nawet precyzyjnie ostrości w tej skali. Zdjęcia modeli robi się zdecydowanie łatwiej aparatami kompaktowymi, z jakimś szerszym zakresem funkcji. Ja używam Olympisa C-4000, który sprawuje się doskonale. Żeby osiągać zadowalające efekty (moim zdaniem) lustrzanką trzeba było by zainwestować w jakieś porządne szkło dedykowane do makro, a takie zabawki kosztują dużo więcej niż sam korpus :(
Awatar użytkownika
Fumfol76
 
Posty: 554
Rejestracja: Wto Paź 11, 2005 1:04 pm
Miejscowość: Poznań

Następna

Wróć do Jak to zrobić - pojazdy cywilne

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron