bf-109E: Raport z budowy

Relacje warsztatowe z budowy modeli lotniczych.

bf-109E: Raport z budowy

Postprzez Sebol » Sob Sty 28, 2006 1:26 am

Przedstawiam po raz pierwszy na Forum swój model w trakcie budowy.

Model: Bf-109E4/7, Tamyia 1/48
Dodatki: Zestawy żywiczne Aires (kokpit + silnik) oraz CMK (śmiglo). Zestaw fototrawiony Part.

Pomarudzę trochę tytułem wstępu.

Jest to mój pierwszy model, do którego postanowilem się zabrać na poważnie. Zawsze chciałem zbudować model samolotu Messerschmitt Bf-109E4/7, bo po prostu bardzo podoba mi się ta konstrukcja. Pierwsze próby odbyły się w skali 1/24, ale zanim kadłub został zamknięty, model uległ crash-testowi. Z braku wolnego czasu na modelowanie zmieniłem skalę zamierzenia na 1/48. Po ponad pięciu latach przerwy w modelowaniu obecny 109E jest poligonem doświadczalnym nowych technik modelarskich, od których, przyznaje się, trochę odstałem. Wiadomo, że odstałem, bo zadaje wiele dziwnych pytań na Forum.
Muszę się więc wytłumaczyć. Jest to mój:
- trzeci model malowany aerografem,
- drugi model w skali 1/48,
- pierwszy, na którym testuję elementy żywiczne, metalowe, dorabiam elementy samodzielnie (nie licząc wcześniejszych nieudanych prób), nituję, przerabiam linie podziału, otwieram. Pierwszy w którym chcę zastosować farby akrylowe, cieniowanie, brudzenie, pastele, itp. A więc ciężka praca przede mną...
Budowa trwa długo i mozolnie, bo nabieram doświadczeń, testuje, a i czasu za wiele na to nie mam. Jednak będę odświeżał wątek tak często, jak to możliwe.
Mam nadzieję, że nie zanudzę długotrwałością mojego mini-projektu, bo ja mam jeszcze cierpliwość... :-)

Życzę miłego oglądania.


Fotel Airesa jest za wąski, więc zrobiłem go od nowa.
Image

Zbiornik + podwieszenie. Zbiornik zrobiłem lekko pognieciony.
Image

Chłodnice. Chłodnice będą umieszczone w pogłębionych wnękach. Te w Tamyia są za płytkie.
Image

Osłony chłodnic z klapkami Parta. Dorobione imitacje zawiasów.
Image

Klapy wymagają poprawienia. W rzeczywistości powinny być gładkie.
Image

Wyżłobiona końcówka skrzydła. Jeszcze bez światełka.
Image

Kółko ogonowe w Tamyia ma za małą średnicę. Oponka zrobiona z resztek żywicy.
Image

Wnęka kółka ogonowego z kilkoma drobiazgami.
Image

Ogon jeszcze nie zanitowany, ale z miejscem na mechanizm przestawiania statecznika
Image

Przedział radiowy. Wręgi i podłużnice od podstaw.
Image

Bagażnik.
Image

Kokpit postanowiłem wykonać częściowo od podstaw, żeby nabrał więcej 3D. Użyłem niektóre części żywiczne i metalowe.

Lewa burta.
Image

Prawa burta + pierwsza wręga.
Image


Burty kadłuba. Jeszcze nie ponitowane.

Prawa burta.
Image

Lewa burta z miejscem na okucie skrzydła.
Image

Butla tlenowa od podstaw. (Sorki, Kuba sprostowal: to reduktor. I ma racje.)
Image

Zbiornik w kabinie od podstaw.
Image

Podłoga kabiny wymagała poszerzenia i przerobienia.
Image

Image

Wstępny montaż kabiny.
Image


Image


Image


Kolejna część raportu niedługo. Kadłub już ponitowany. We wnętrzu położona podkładówka. Skrzydła w trakcie rozbebeszania.
Ostatnio edytowany przez Sebol, Sob Sty 28, 2006 11:25 am, edytowano w sumie 1 raz
NA WARSZTACIE: Bf-109E7 Projekt zawieszony z braku czasu
Image
Pozdrawiam, Sebastian
Awatar użytkownika
Sebol
 
Posty: 257
Rejestracja: Pon Paź 03, 2005 8:25 pm
Miejscowość: EPEL

Postprzez Michał Pałczyński » Sob Sty 28, 2006 1:45 am

:shock: :shock: :shock: :shock:
:notworthy: :notworthy: :notworthy:

EXTRA :!: Z niecierpliwością czekam na ciąg dalszy :!:
:shock: :shock:
Michał Pałczyński
 
Posty: 153
Rejestracja: Sob Sty 22, 2005 6:19 pm
Miejscowość: Ząbki k. Warszawy

Postprzez Czarek Bartnicki » Sob Sty 28, 2006 4:26 am

Przepiękna robota, pogratulować talentu.
Jedno pytanie. Jak Ty ten piękny kokpit pomalujesz w środku kadłuba ?
Zauroczony,
Cezar.
Awatar użytkownika
Czarek Bartnicki
 
Posty: 457
Rejestracja: Pon Paź 13, 2003 7:13 am
Miejscowość: Cleveland , USA

Postprzez Kuba Plewka » Sob Sty 28, 2006 8:39 am

Jeszcze drobna uwaga, zespół nadawczo-odbiorczy radiostacji FuG VII (górny odbiornik, dolny nadajnik) był w Emilu rozdzielony i zawieszony na (jak to nazwano w Ersatzteil-Liste) Aufhängengummi zaś te ramki wokół samych "pudełek" nadajnika i odbiornika to Aufhängenrahmen. To nie wisiało na wspólnej ramie, tylko każde pudełko miało swoją - tak przynajmniej wynika z rysunku w katalogu części.

No ale to tylko taki drobiazg wynikły z mojego zboczenia :)

Ekstra model
Image
Hey Warren, who is this guy?
Stuntman Mike.
And who the hell is Stuntman Mike?
He's a stuntman.
Awatar użytkownika
Kuba Plewka
 
Posty: 1657
Rejestracja: Pon Lip 25, 2005 5:20 pm
Miejscowość: Warszawa

Postprzez Marcin 2 » Sob Sty 28, 2006 9:28 am

Cześć

Powiem jedno: :shock:
Powiem drugie: jak to pomalujesz skoro nawet te kabelki są już poprzyklejane ?
Marcin 2
 
Posty: 494
Rejestracja: Sob Lip 16, 2005 4:08 pm
Miejscowość: kumaci wiedzą....

Postprzez Sebol » Sob Sty 28, 2006 11:04 am

Kuba Plewka napisał(a):Jeszcze drobna uwaga, zespół nadawczo-odbiorczy radiostacji FuG VII (górny odbiornik, dolny nadajnik) był w Emilu rozdzielony i zawieszony na (jak to nazwano w Ersatzteil-Liste) Aufhängengummi zaś te ramki wokół samych "pudełek" nadajnika i odbiornika to Aufhängenrahmen. To nie wisiało na wspólnej ramie, tylko każde pudełko miało swoją - tak przynajmniej wynika z rysunku w katalogu części.

No ale to tylko taki drobiazg wynikły z mojego zboczenia :)

Ekstra model


Informacji na temat radia miałem akurat najmniej. Zajżałem do Monografii Lotniczych i rzeczywiście masz rację. Powinny być osobno. Przeoczenie.
Nie wiem czy będę to zmieniał, bo będzie to najmniej widoczne, ale zobaczymy. W przypływie szaleństwa mogę to zrobić.
Radio, jak na razie, jest zamocowane na skośnym kołeczku (z ramki wtryskowej), którego nie widać przez okienko. Nie ma jeszcze elementów zawieszenia, bo przeszkadzałyby mi w zamaskowaniu i odseparowaniu radia od kadłuba w celu psiknięcia aerografem. Samo zawieszenie radia może być za słabe, więc kołeczek trzyma je mocno. Mam teraz pewność, że radio się nie oberwie po sklejeniu kadłuba i nie spustoszy wnętrza.
Ostatnio edytowany przez Sebol, Sob Sty 28, 2006 11:23 am, edytowano w sumie 1 raz
NA WARSZTACIE: Bf-109E7 Projekt zawieszony z braku czasu
Image
Pozdrawiam, Sebastian
Awatar użytkownika
Sebol
 
Posty: 257
Rejestracja: Pon Paź 03, 2005 8:25 pm
Miejscowość: EPEL

Postprzez Sebol » Sob Sty 28, 2006 11:07 am

Marcin 2 napisał(a):Cześć

Powiem jedno: :shock:
Powiem drugie: jak to pomalujesz skoro nawet te kabelki są już poprzyklejane ?


Wszystko pomaluje aerografem, a drobiazgi i kabelki malym pędzelkiem retuszerskim. Mam nadzieję, że się uda.

Aha. I dzięki wszystkim za wyrazy uznania.
NA WARSZTACIE: Bf-109E7 Projekt zawieszony z braku czasu
Image
Pozdrawiam, Sebastian
Awatar użytkownika
Sebol
 
Posty: 257
Rejestracja: Pon Paź 03, 2005 8:25 pm
Miejscowość: EPEL

Postprzez Sebol » Sob Sty 28, 2006 11:13 am

Czarek Bartnicki napisał(a):Jedno pytanie. Jak Ty ten piękny kokpit pomalujesz w środku kadłuba ?


Spokojnie. Na ostatnich zdjęciach kadłub jest złożony na sucho. Czeka w częściach na malowanie.
NA WARSZTACIE: Bf-109E7 Projekt zawieszony z braku czasu
Image
Pozdrawiam, Sebastian
Awatar użytkownika
Sebol
 
Posty: 257
Rejestracja: Pon Paź 03, 2005 8:25 pm
Miejscowość: EPEL

Postprzez Kuba Plewka » Sob Sty 28, 2006 11:16 am

Image

jeszcze coś mi się przypomniało. To nie butla tlenowa, a wczesnego typu reduktor Drägera.
Butle tlenowe Emil miał za kabiną, trzy dwulitrówki cylindryczne o ile dobrze pamiętam.
Ze zdjęciami butli nie będzie problemu. Mocowanie butli też znajdę, ale później.
A ten element, reduktor ma fajną perforowaną osłonę, w Parcie jest.
Acha - i jeszcze coś - dolna część to nie metalowa butla a wydaje mi się płócienny worek.

Z radiem masz całkowitą rację, w tej skali będzie ono tak mało widoczne, że to co napisałem to w zasadzie tak pro forma. Fajnie może być widać to gumowe zawieszenie całości.

Moje uwagi piszę dlatego, że mi się bardzo podoba a nie że szukam dziury w całym :)
Jakby coś trzeba było Ci pomóc z dokumentacją to pisz maila.
Image
Hey Warren, who is this guy?
Stuntman Mike.
And who the hell is Stuntman Mike?
He's a stuntman.
Awatar użytkownika
Kuba Plewka
 
Posty: 1657
Rejestracja: Pon Lip 25, 2005 5:20 pm
Miejscowość: Warszawa

Postprzez ivn » Sob Sty 28, 2006 11:29 am

Witam

Jestem pełen podziwu !!!

Ale dlaczego odciąłeś końcówkę skrzydła ? Czyżbyś "pruł" całe skrzydło?!

pozdrawiam
Awatar użytkownika
ivn
 
Posty: 137
Rejestracja: Pią Maj 20, 2005 9:49 am

Postprzez Sebol » Sob Sty 28, 2006 11:36 am

Kuba Plewka napisał(a):
jeszcze coś mi się przypomniało. To nie butla tlenowa, a wczesnego typu reduktor Drägera.
Butle tlenowe Emil miał za kabiną, trzy dwulitrówki cylindryczne o ile dobrze pamiętam.
Ze zdjęciami butli nie będzie problemu. Mocowanie butli też znajdę, ale później.
A ten element, reduktor ma fajną perforowaną osłonę, w Parcie jest.
Acha - i jeszcze coś - dolna część to nie metalowa butla a wydaje mi się płócienny worek.


Masz Kuba rację. To reduktor. Tak strzelilem, żeby coś napisać.
Do reduktora mam dobre zdjęcia i rysunki. Wydaje mi się że osłona reduktora w Parcie ma zly ksztalt. Nie powinna być walcowa o stałej wysokości, ale u góry powinna mieć "jęzor", którym była mocowana do kadłuba.

Jakiego koloru bylo radio (pewnie czarne), a jakiego ramka (RLM02, srebrna?)
NA WARSZTACIE: Bf-109E7 Projekt zawieszony z braku czasu
Image
Pozdrawiam, Sebastian
Awatar użytkownika
Sebol
 
Posty: 257
Rejestracja: Pon Paź 03, 2005 8:25 pm
Miejscowość: EPEL

Postprzez Sebol » Sob Sty 28, 2006 11:37 am

ivn napisał(a):
Ale dlaczego odciąłeś końcówkę skrzydła ? Czyżbyś "pruł" całe skrzydło?!



Chcę zrobić zdjętą końcówkę i pokazać żeberko.
NA WARSZTACIE: Bf-109E7 Projekt zawieszony z braku czasu
Image
Pozdrawiam, Sebastian
Awatar użytkownika
Sebol
 
Posty: 257
Rejestracja: Pon Paź 03, 2005 8:25 pm
Miejscowość: EPEL

Postprzez Kuba Plewka » Sob Sty 28, 2006 4:40 pm

Racja, ta blaszka jest prostokątem, dodatkowo perforacje nie do końca zgadzają się z rzeczywistością.
Faktycznie, tutaj lepiej zrobić ją samemu, tylko jak zrobić takie ładne obwódki wokół otworów? Wiercić i wytłaczać jakąś grubą igłą?

Co do kolorystyki zestawu radiowego, jedyne z epoki co mam to rysunki. Zdjęcia współczesnych Emili mogą nie do końca odpowiadać rzeczywistości.
Ja malowałbym radio + resztę pudeł raczej na Schwarzgrau a same ramki...pojęcia nie mam.
Chyba i 02 i aluminium mogłoby być jednakowo możliwe.

Widzę, że zrobiłeś już zbiornik - będzie jednak E-7?
Może jakiś E-7 Trop z wyposażeniem ratunkowym i Mauserem w kadłubie?
Bajer jak cholera, tego jeszcze nie widziałem zrobionego.
Image
Hey Warren, who is this guy?
Stuntman Mike.
And who the hell is Stuntman Mike?
He's a stuntman.
Awatar użytkownika
Kuba Plewka
 
Posty: 1657
Rejestracja: Pon Lip 25, 2005 5:20 pm
Miejscowość: Warszawa

Postprzez Sebol » Sob Sty 28, 2006 9:18 pm

Kuba Plewka napisał(a):Racja, ta blaszka jest prostokątem, dodatkowo perforacje nie do końca zgadzają się z rzeczywistością.
Faktycznie, tutaj lepiej zrobić ją samemu, tylko jak zrobić takie ładne obwódki wokół otworów? Wiercić i wytłaczać jakąś grubą igłą?

Co do kolorystyki zestawu radiowego, jedyne z epoki co mam to rysunki. Zdjęcia współczesnych Emili mogą nie do końca odpowiadać rzeczywistości.
Ja malowałbym radio + resztę pudeł raczej na Schwarzgrau a same ramki...pojęcia nie mam.
Chyba i 02 i aluminium mogłoby być jednakowo możliwe.

Widzę, że zrobiłeś już zbiornik - będzie jednak E-7?
Może jakiś E-7 Trop z wyposażeniem ratunkowym i Mauserem w kadłubie?
Bajer jak cholera, tego jeszcze nie widziałem zrobionego.


Dzięki za zdjęcie przedziału radiowego. Jest genialne!

Tak. Nastawiałem się na wersję E-7. Bardzo mi się podoba opcja z podwieszeniem i dodatkowym zbiornikiem paliwa. Nie jest to trudne do wykonania, a jednocześnie bardzo urozmaica bryłę samolotu.

Opcję kamuflażu w wersji pustynnej brałem pod uwagę, ale dosyć krótko. Zdałem sobie sprawę, że kamuflaże pustynne były nakładane na europejskie, więc prawie wszystkie napisy eksploatacyjne znikały. A napisy dodatkowo uszczegółowiają efekt końcowy.

Dlatego interesuje mnie samolot porucznika Heindla z JG54 (Monografie Lotnicze cz.5 str. 119). Ma ciekawy kamuflaż i podwieszenie.
Czy ktoś z forumowiczów spotkał się z kalkami do tego samolotu?

Kiedy wychodzi następny Super Model?
NA WARSZTACIE: Bf-109E7 Projekt zawieszony z braku czasu
Image
Pozdrawiam, Sebastian
Awatar użytkownika
Sebol
 
Posty: 257
Rejestracja: Pon Paź 03, 2005 8:25 pm
Miejscowość: EPEL

Postprzez Sebol » Sob Sty 28, 2006 10:39 pm

sonic napisał(a):Pytanie: w jaki sposób wykonujesz wręgi wnętrza?


Wykonywanie wręg nie jest takie skomplikowane, ale może ktoś ma sposób inny niż mój.
Materiał to karty telefoniczne, ale nie z tego sztywnego plastyku, bo on się ciężko obrabia. Mi się udało zdobyć z miękkiego plastyku takiego jak od kart bankomatowych. Można się nie bawić w karty, tylko po prostu kupić w sklepie modelarskim płytkę plastyku i po krzyku. Jak robiłem wręgi to jeszcze nie miałem takowej.
Najpierw rysuję ołówkiem we wnętrzu linie w płaszczyźnie wręgi. Następnie zdejmuje wymiary z konturu: wysokość i szerokość wręgi. Przenoszę je na karton i wrysowuję odręcznie kontur taki jak zaznaczył mi się ołówkiem na kadłubie. Wiadomo, że od razu nie wychodzi dokładnie, ale przymierzając kartonowy szablon do kadłuba sprawdzam gdzie dodać, a gdzie ująć wymiaru. Po trzech próbach wychodzi zazwyczaj dobrze. Kontur z szablonu odrysowuje ołówkiem na plastyku i wycinam. Po obróbce brzegu wręgi, tak żeby pasowała dobrze do kadłuba, wklejam wręgę ale pełną. Pełną dlatego, że łatwiej się taką trzyma, jest sztywniejsza i łatwiej ją dociskać w czasie klejenia. Jak klej zaschnie (ja używam cyjanoakrylu), skalpelem wycinam niepotrzebne wnętrze wręgi i wygładzam krawędź papierem ściernym.

Jak ktoś ma inną metodę to może się z nami podzieli?
NA WARSZTACIE: Bf-109E7 Projekt zawieszony z braku czasu
Image
Pozdrawiam, Sebastian
Awatar użytkownika
Sebol
 
Posty: 257
Rejestracja: Pon Paź 03, 2005 8:25 pm
Miejscowość: EPEL

Następna

Wróć do Warsztat - lotnicze

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron