KANIOWCZYK - czyli co i jak

Relacje warsztatowe z budowy modeli pojazdów wojskowych.

KANIOWCZYK - czyli co i jak

Postprzez martinello » Śro Sie 17, 2005 8:34 pm

Witam

Po wielkim sukcesie (Hi, hi...) poprzedniego postu o KRECHOWIAKU
http://www.modelarstwo.org.pl/forum/vie ... hp?t=14753
czas zająć się kolejnym czołgiem, tym bardziej że ma pojawić się (znów te przecieki...) odpowiednia maska montexu.

KANIOWCZYK to Sherman II (M4A1) używany w Pułku Ułanów Karpackich już po zakończeniu wojny.

Poniżej dwie (a w zasadzie półtora) znane fotki KANIOWCZYKA zamieszczone w 2 części albumu "Od Acromy do Zwycięzcy". Jeśli ktoś dysponuje lepszymi technicznie lub innymi zdjęciami to proszę o kontakt.

Image

Image

Model tego czołgu można zrobić wykorzystując zestaw DRAGON’a nr 6048 „M4A1 Early”. Oczywiście jak w przypadku każdego shermana wymagane są dodatki pozostałe z innych modeli lub z zestawów waloryzujących.
Jak zwykle bardzo przydatna jest blaszka fototrawiona ABER nr kat. 35032.
In-box modelu można znaleźć na stronie :
http://www.perthmilitarymodelling.com/r ... dr6048.htm

W miarę napływu nowych informacji będę uzupełniał ten temat.

PODWOZIE
Szczęśliwie się składa, że wszystkie wymagane elementy zawieszenia są w pudełku. Tu więc nie czekają nas żadne dodatkowe wydatki, no chyba że komuś nie odpowiada jakość elementów z Dragona.

1. Wózki z prostym ramieniem i podkładką pod kołem podtrzymującym oraz kołami tłoczonymi.
Image
W oryginalnym rysunku zmieniłem na właściwy kształt końcówki ramienia podtrzymującego z podkładką.
Właściwe koła nr C10 lub D4 (tak, tak – producent dostarczył aż dwa komplety) są niestety „jednostronne” bez elementów z tyłu.
Wózki najlepiej wykonać wykorzystując kadłuby późnych (z ramki D) na których są ładne „cyferki” do których należałoby dokleić prawidłowe ramiona kół podtrzymujących (nr E8 i E9) i nakrętki odcięte z kadłubów znajdujących się na ramce E.

2. Koła napinające
W modelu są odpowiednie - późne tłoczone nr C18 lub D21 (znów dwa komplety), niestety pozbawione "tylnej ścianki".

3. Koła napędowe
Z wieńcem zębatym bez otworów ulgowych - w modelu są odpowiednie wieńce – D15

Obrazki elementów podwozia można znaleźć na stronie http://www.o5m6.de/vvss.html.

4. Gąsienice T48
Producent dostarczył wraz z modelem komplet plastikowych ogniwkowych gąsienic tego typu.
http://web.inter.nl.net/users/spoelstra ... es/t48.jpg

WIEŻA
Problem z wieżą jest podwójny, po pierwsze wyrób „wieżopodobny” dragona ze względu na swe wady nie na wiele się przyda, po drugie zaś KANIOWCZYK ma (prawie na 100 %) wieżę późnego typu - HIGH BUSTLE z dodatkowym owalnym włazem ładowniczego.
Wieża taka jest w zestawach M4A3 Tamiyi, M4 Marines Italeri oraz M4A2 Academy. Ale ze względu na to że wszystkie wymienione nie mają dodatkowego opancerzenia ( http://www.usarmymodels.com/ARTICLES/Sh ... karmor.jpg ) najlepiej kupić odpowiednią żywiczną.

1. Pojemnik zawieżowy
Był opisywany w poście o KRECHOWIAKU – na KANIOWCZYKU zastosowany jest dokładnie ten sam typ. Ciekawe że na zdjęciach nie widać typowych dla wież high bustle mocowań do przewozu wkm-u z tyłu wieży, które chyba zostały odcięte aby nie kolidować z pojemnikiem zawieżowym.

2. Jarzmo armaty
Można zastosować późne jarzmo M34A1 z szeroką osłoną pancerną jarzma - części nr B24 i B31 lub poszukać jakiegoś lepiej wykonanego (żywica ?).
Oczywiście należy dopasować jarzmo do stosowanej skorupy wieży.

3. Włazy wieżowe
Wydaje się, że na KANIOWCZYKU powinien być dwuczęściowy właz dowódcy innego typu niż w modelu – wersja późniejsza ze sprężynami na osiach pokryw – ale to tylko domysły.

4. Celownik Zgrubny
Na wieży zabudowany jest tylko jeden celownik zgrubny „ramkowy” – dostępny na blaszce abera.

5. Anteny do brytyjskiego radia
Czołg wyposażony w brytyjskie radio posiadał dwie anteny na wieży - jedną montowaną w standardowym, okrągłym jarzmie drugą zaś montowaną na kwadratowej osłonie za włazem dowódcy. Szczęśliwie producent modelu dostarcza mocowanie drugiej anteny (część B15 wraz z osłoną z blaszki – MA3). Same pręty należy wykonać we własnym zakresie.
Na dłuższym (lewym) maszcie - proporzec.

6. Pozostałe elementy
Wszystkie peryskopy powinny mieć osłony ramkowe. Czy peryskop celowniczego ma dodatkową, pancerną osłonę – nie wiem, trudno dostrzec to na zdjęciu.
Na stropie na pewno jest nóżka do reflektora-szperacza i hakowa blokada otwarcia włazu ładowniczego oraz wszystkie typowe elementy dla wczesnej wieży high bustle poza opisywanymi wcześniej zdemontowanymi (?) mocowaniami do przewozu rozmontowanego wkm-u z tyłu wieży.

KADŁUB
Kadłub modelu Dragona też wymaga (niestety) sporo ingerencji. Wynika to z faktu, że KANIOWCZYK ma późny typ kadłuba M4A1 (75) z suchymi komorami amunicyjnymi i małymi włazami.

Poniżej dwa rysunki kadłuba, z góry:
Image
Niestety nie zamieściłem na nim uchwytu transportowego lufy armaty oraz nie usunąłem liny holowniczej

oraz z przodu:
Image

1. Dodatkowe, integralne opancerzenie komór amunicyjnych
Na tym typie kadłuba dodatkowe opancerzenia (pogrubienie) odlewane było razem z całym kadłubem. Na rysunku od góry widać je - jedno z lewej strony i dwa z prawej. Jeśli ktoś ma ładne fotki lub rysunki pozwalające wykonać ten element na modelu - proszę o pomoc.
Póki co podesłano mi link (dzięki Piotr):
http://mmcalc.tripod.com/Shermans/Large ... _M4A1.html
Jest to co prawda do wersji z dużymi włazami, ale mam nadzieję że kadłuby w części środkowej niewiele się różniły.

2. Błotniki
Błotniki przednie należy przerobić na późniejszy (dwuczęściowy) typ taki jak na pokazanym powyżej rysunku. Dokładnie takie błotniki są np. w modelu M4A1(76) Italeri

3. Klakson i inne elementy na przedniej płycie pancernej
Należy zmienić położenie klaksonu (patrz rysunki) i dorobić jego osłonę – np. z blaszki abera. Zdecydowanie trzeba poprawić zbyt toporny w wykonaniu Dragona prętowy stelaż na pokrowiec k-emu strzelca.

4. Uchwyt transportowy lufy
Między wieżyczkami kierowcy i pomocnika zamontowany był również uchwyt transportowy lufy armaty. Na szczęście element ten dostępny jest w modelu jako część B34. Pod uchwytem przyspawany jest kątownik ułatwiający załodze wsiadanie do czołgu.

5. Włazy kierowcy i pomocnika – w modelu są odpowiedniego typu pokrywy „ze sprężyną”. Należy wzbogacić peryskopy na włazach o osłony ramkowe.

6. Osłona transmisji
W modelu należy zastosować jednoczęściową, "ostronosą" osłonę transmisji. Niestety nie ma jej w zestawie, a więc albo „kanibalizm” z innego modelu albo żywica.

7. Elementy tyłu kadłuba
Warto wymienić tylną ściankę wanny kadłuba na taką jak w modelu M4A1(76) Italeri aby uzyskać "kanciatą" dolną krawędź - Dragon dał zaokrągloną.
Jakie zastosowano filtry powietrza i typ haka holowniczego, czy był deflektor lub jakieś pojemniki na tylnym pancerzu - nie wiadomo

MALOWANIE
Ostatnio edytowany przez martinello, Czw Sie 18, 2005 2:37 pm, edytowano w sumie 1 raz
________________
Pozdrawiam Marcin

> No i chyba nie jestem modelarzem...
Jeśli musisz mnie klasyfikować - traktuj mnie jako wypraskowicza <
Awatar użytkownika
martinello
 
Posty: 866
Rejestracja: Czw Lis 27, 2003 12:38 pm
Miejscowość: Wrocław

Postprzez martinello » Czw Sie 18, 2005 12:28 pm

Witam
Wstawiłem uzupełnienia...



Sprawa wieży KANIOWCZYKA - high bustle ?

Z uwagi na dochodzące do mnie głosy krytyczne postaram się spróbować udowodnić moją tezę.
Aktualnie dostępne mi zdjęcia nie pozwalają na 100% stwierdzenie jakiego typu była to wieża, ale szereg przesłanek wskazuje na wersję High Bustle:
1. Położenie jarzma anteny na stropie wieży - w LB jarzmo to widziane pod tym kątem nie byłoby widoczne przesłonięte stropem wieży. Polecam przestudiowanie zdjęć innych czołgów zrobionych pod podobnym kątem, oraz "manipulowanie porównawcze" wieżami z modeli tamiyi M4 i M4A3
2. Fakt istnienia włazu ładowniczego - na fotografii widać zarys "zawiasu" oraz hak do blokowania otwartego włazu. co prawda podobno istniały wieże LB z takim włazem ale bardzo rzadko i zawsze były to przeróbki frontowe. (Ja chyba nie widziałem jeszcze takiej fotki)
3. Umieszczenie uchwytów do podnoszenie wieży - w miejscu typowym dla HB, czyli w połowie wysokości wieży. W LB byłoby do niżej - w ok. 1/3 wysokości.
4. Umieszczenie pojemnika zawieżowego (wiem że to żaden dowód :) ) sugeruje zamontowanie go na podwyższonym nawisie HB.
5. Są znane zdjęcia innych czołgów z tym kadłubem (ostatniej serii przed zmianą na duże włazy ?) oraz z wieżą HB - nie byłby więc to wyjątek.

Przeciw "hipotezie HB" póki co świadczy tylko brak typowych wsporników do rozmontowanego wkm-u znajdujących się z tyłu wieży.
________________
Pozdrawiam Marcin

> No i chyba nie jestem modelarzem...
Jeśli musisz mnie klasyfikować - traktuj mnie jako wypraskowicza <
Awatar użytkownika
martinello
 
Posty: 866
Rejestracja: Czw Lis 27, 2003 12:38 pm
Miejscowość: Wrocław

Postprzez martinello » Czw Wrz 29, 2005 7:59 pm

Witam

Zamieszczam rysunek z poprawionymi wymiarami dodatkowego, integralnego opancerzenia suchych komór amunicyjnych późnego kadłuba M4A1.
Rysunek "wzorcowy" pochodzi ze strony:
http://mmcalc.tripod.com/Shermans/Large ... _M4A1.html

Image
________________
Pozdrawiam Marcin

> No i chyba nie jestem modelarzem...
Jeśli musisz mnie klasyfikować - traktuj mnie jako wypraskowicza <
Awatar użytkownika
martinello
 
Posty: 866
Rejestracja: Czw Lis 27, 2003 12:38 pm
Miejscowość: Wrocław


Wróć do Warsztat - pojazdy wojskowe

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości