TUTORIAL: Poprawianie/wymiana części przezroczystych

Najczęstsze problemy, ważne zagadnienia dotyczące budowy modeli pojazdów cywilnych.

TUTORIAL: Poprawianie/wymiana części przezroczystych

Postprzez MiniMan » Wto Lut 28, 2006 10:55 am

Pomyślałem, że podzielę się z Wami pewnymi przemyśleniami na temat części przezroczystych i kilkoma pomysłami, które wypróbowałem w celu ich ulepszenia.

Pracowałem nad modelem Fujimi Dino 246GT i bardzo denerwowały mnie jego części przezroczyste:

    a) Zasadniczo, plastikowa część jest ZDECYDOWANIE niezgodna ze skalą. Patrzenie przez tak grube szyby jest jak spoglądanie przez okulary Pana Magoo. Zadałem sobie pytanie, jaki sens ma wykonywanie szczegółów wnętrza, jeśli po połączeniu kabiny pasażerskiej z karoserią nie można go dobrze zobaczyć?
    b)Oprócz tego, że szyby w tym modelu są za grube, były one porysowane zanim nawet otworzyłem worek.
    c)Dopasowanie części przezroczystych pozostawia wiele do życzenia i w gruncie rzeczy ma wpływ na składanie całego samochodu.

Odnosząc się do skali, zmierzyłem grubość szyb Dino – w najcieńszym miejscu wynosiła ona 0,67mm, a w najgrubszym 1,0mm. Jeśli przyjmiemy średnią grubość 0,84mm, w powiększeniu wychodzi szyba o grubości 20mm. To prawie tyle, co szyba kuloodporna!

Wypróbowałem dwie drogi, żeby temu zaradzić:
    1) Zmniejszenie grubości i polerowanie części.
    2) Wykonanie części zastępczej.


1) Zmniejszenie grubości i polerowanie:
Do tego celu użyłem patyczków do szlifowania firmy squadron (średnie, drobne i do polerowania), różnego rodzaju papierów ściernych (ziarno 1000,1200,1500), systemu Micromesh, pasty polerskiej Tamiya (fine, final polish), wosku Maguire’s Carnauba Wax.

Image

Najpierw użyłem średnich i drobnych patyczków szlifujących, aby dokładnie przeszlifować część z obu stron. Nie tylko usuwałem w ten sposób zarysowania, ale w istocie nieco „odchudziłem” tę część. Po tym etapie, szyba była całkowicie matowa i wyglądała beznadziejnie. Nie załamuj się!!

Następnie rozpocząłem etap polerowania.
Na jednej stronie zastosowałem system Micromesh w pełnym zakresie (3600-12000), natomiast na drugiej, dla porównania, użyłem jedynie dwustronnego patyczka do polerowania firmy squadron.
Po wypolerowaniu, w moim przekonaniu nie było żadnej zauważalnej różnicy pomiędzy dwoma uzyskanymi efektami. Jedyna różnica leży w czasie i wysiłku, jakich wymagało ich osiągnięcie – metoda z użyciem patyczka do polerowania była szybsza i łatwiejsza.

Po wypolerowaniu, szyba nadal nie była idealnie przezroczysta, więc pracowałem dalej – najpierw używając pasty polerskiej Tamiya, a następnie nakładając wosk carnauba. Po tych czynnościach, szyba stała się błyszcząca i czysta. Byłem bardzo zadowolony z efektu i uważam, że był on zdecydowanie wart wysiłku. Jednakże, moim zdaniem, nie da się wystarczająco „odchudzić” tej części; nadal pozostaje ona gruba i niezgodna ze skalą, aczkolwiek jest znacznie bardziej przezroczysta.


2. Wykonanie części zastępczejWłaściwie zostałem zmuszony do podjęcia się tej metody, kiedy to podczas polerowania złamałem szybę na pół, a widok linii sklejenia na środku tylnego okna nie wydawał się miły memu oku J

Najpierw wziąłem kawałek plastiku z jakiegoś opakowania (ukradłem go mojej żonie ;) ) i wyciąłem z niego odpowiednio duży fragment. Ten plastik miał grubość 0,16mm (3,8mm; w skali 1/1) – a to dużo lepiej!

Image

Zanim zabrałem się za wykonanie części, wyczyściłem ten fragment, używając pasty polerskie Tamiya (fine i finishing), a następnie natarłem woskiem carnauba, usuwając w ten sposób wszystkie rysy. Znacznie łatwiej to zrobić, mając dużą i płaską powierzchnię niż małą, wygiętą część.

Image

Następnie nałożyłem na część do kopiowania taśmę maskującą Tamiya 40mm i obrysowałem ją, tworząc w ten sposób wzorzec.

Image

Wzorzec przyłożyłem do przygotowanego wcześniej kawałka plastiku i wyciąłem kształt. Najpierw zrobiłem to nożyczkami, tnąc około 5 mm wokół wzorca, a następnie dociąłem dokładnie wzdłuż linii skalpelem nr 11. Nowa część jest troszkę większa niż oryginał, ale to dobrze, ponieważ łatwo ją potem dopasować przy pomocy drobnoziarnistego papieru ściernego lub patyczka do szlifowania.

Image

Image

Po wycięciu kształtu, usunąłem taśmę maskującą i przyłożyłem nową część do oryginału, aby ustalić miejsca załamania i kształt łuków. Wygiąłem szybę w odpowiednich miejscach, używając do tego trzonka pędzla (bez podgrzewania). Na tym etapie, kluczowe jest kilkakrotne wykonanie próbnego montażu. Szczerze mówiąc, miałem szczęście i udało mi się zrobić to dobrze za pierwszym podejściem, lecz przypuszczam, że następnym razem nie będzie łatwo powtórzyć taki sukces.
Teraz wiem już także jak ważne jest wykonanie wszystkich zagięć w tym właśnie momencie. Ponieważ materiał jest dość sprężysty, nie można oczekiwać, że klej utrzyma przy karoserii część, która zbytnio wygina się w przeciwną stronę. Według mnie, jest to możliwe z tolerancją do 0,5mm.

Image

Image

Gotowa część została ponownie wyczyszczona woskiem, a następnie przyklejona na miejsce za pomocą GS hypo cement. Uważam, że końcowy rezultat jest świetny. Szyba jest teraz przezroczysta i zgodna ze skalą. Patrząc przez nowe okno nie widać jej, a o to przecież chodziło!! ;)

Image

Jestem przekonany, że w przyszłości będę używał tej techniki częściej. Cała operacja zajęła mi około 30 minut, a mniej więcej tyle samo trwało szlifowanie i polerowanie starej części, zanim ją złamałem. Poza tym, tylne okno Dino jest wyjątkowo trudne do wykonania, ponieważ ma dużo łuków i jest umieszczone pod pewnym kątem, więc sądzę, że zwykłe przednie lub tylne szyby nie powinny przysparzać żadnych problemów.

Image

Mam nadzieję, że ten tutorial zachęci niektórych z was do krytycznego spojrzenia na części przezroczyste w swoich modelach i do ich zmiany.

UWAGA: Nie biorę na siebie odpowiedzialności za żadne pęknięte czy w inny sposób uszkodzone części przezroczyste! :D

Thanks to Aston 4 translation ;)
MiniMan
 
Posty: 781
Rejestracja: Pon Maj 09, 2005 9:51 pm

Postprzez mulczas » Czw Maj 18, 2006 9:25 pm

A jak zrobić wszystkie szyby od podstaw? Mam Subaru Impreze 2001 Bez "przezroczystej ramki" i chciałbym dorobić do niego szyby. Z bocznymi nie będzie większego problemu ponieważ nie idą po łuku, ale zastanawiam się jak wykonać szybę przednią i tylną?
Awatar użytkownika
mulczas
 
Posty: 51
Rejestracja: Nie Mar 12, 2006 10:40 am
Miejscowość: Kłodzko

Postprzez MiniMan » Pon Maj 29, 2006 5:10 pm

mulczas napisał(a):A jak zrobić wszystkie szyby od podstaw? Mam Subaru Impreze 2001 Bez "przezroczystej ramki" i chciałbym dorobić do niego szyby. Z bocznymi nie będzie większego problemu ponieważ nie idą po łuku, ale zastanawiam się jak wykonać szybę przednią i tylną?

Witam! Sorry, ale dopiero teraz zauważyłem pytanie.
Dorabiaałęm wszystkie szyby w tym Dino w ten sam sposób. Oczywiście stopień komplikacji szyba przednia będzie uzależnion od ilość oraz rodzaj okrągłości(?).
Innym sposobem będzie Vacuforming, ale to bardziej skomplikowany i nie opłaca się za bardzo na 1-2 razy w życiu ;)
MiniMan
 
Posty: 781
Rejestracja: Pon Maj 09, 2005 9:51 pm


Wróć do Jak to zrobić - pojazdy cywilne

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości