Malowanie karoserii lakierami w spraju TAMIYA czyli Ts-ami

Najczęstsze problemy, ważne zagadnienia dotyczące budowy modeli pojazdów cywilnych.

Postprzez porii » Pią Lip 06, 2007 9:56 pm

Zrobiłem tak jak radziliście. Położyłem najpierw dwie cienkie warstwy. Teraz jedna grubszą. Po dwóch pierwszych wszystko było ok. Teraz psiknąłem tą grubszą, tylko nie do końca jestem zadowolony. Na drzwiach tak jakby mi sie na zagięciu odkleił numer samochodu. A na masce zrobiła mi się taka skórka jak na pomarańczy. Poza tym wszystko świetnie. Kalkom nic się nie stało. A ta skórka to chyba dlatego, że za małe ciśnienie miałem ( nie mam kompresora i w jego zastępstwie używam koła zapasowego z samochodu - problem taki, że ciśnienie nie jest stałe i nie można za długo malować :D ). A tak w ogóle mój model to Peugeot 206 WRC Tamiya. Możecie doradzić co zrobić z tą skórką na masce?
porii
 
Posty: 15
Rejestracja: Sob Sty 22, 2005 7:09 pm

Postprzez michal.s » Pią Lip 06, 2007 10:19 pm

Skórka pomarańczy to zupełnie normalna sprawa :)

Daj teraz temu lakierowi wyschnąć porządnie przynajmniej tydzień.

Później zaopatrz się w wodny papier ścierny o gradiacji 2000 i 2500, pasty polerskie Tamiya Fine i Finish.

Lakier po wyschnięciu delikatnie szlifujesz usuwając wszystkie nierówności, najpierw papierem 2000 później 2500. Gradiacji 2000 używasz w miejscach gdzie powstała jakaś właśnie skórka pomarańczy czy też inne babole, a 2500 używasz na całej powierzchni lakieru.

Pamiętaj o tym żeby wcześniej, przed szlifowaniem, papier moczyć w zimnej wodzie. Spowoduje to że papier będzie miękki, a szlifowany lakier nie będzie się bardzo nagrzewał.
Papieru ściernego zawsze używaj na mokro, tak żeby na modelu też była spora ilość wody.

Po tych zabiegach czas na pasty polerskie.

Gdy lakier będzie już ładnie zmatowiony i wyrównany papierami, bierzesz szmatkę w postaci kawałka pieluchy tetrowej i polerujesz model.

Nie żałuj pasty i delikatnymi kolistymi ruchami poleruj lakier.

Najpierw używaj pasty Fine i postaraj się doprowadzić model do ogólnego błyszczenia i usunięcia większości rys.

Pastą Finish, wypoleruj całość na końcowy połysk, jeśli zostaną Ci małe ryski nie przejmuj się nimi.

Po polerowaniu możesz jeszcze użyć wosku Tamiy i nawoskować model, wosk ukrywa większość rysek i dodatkowo nabłyszcza lakier co daje bardzo ładny efekt końcowy.

Pamiętaj jeszcze żeby po każdym szlifowaniu, czy polerowaniu kolejnymi pastami dobrze umyć model w ciepłej (nie gorącej) wodzie, opiłki lakieru jak i reszty pasty mogą zaszkodzić w kolejnych etapach.

Uważaj też na wszystkie kanty na model, można bardzo łatwo przetrzeć lakier i "dokopać" się do podkładu czy też gołego plastiku ;o)

Na forum było już dużo o polerowaniu, poszukaj.

Jak byś miał jeszcze jakieś pytania, chętnie odpowiem.

Życzę powodzenia :)
Pozdrawiam - Michał Słonczyński
Image
Awatar użytkownika
michal.s
 
Posty: 986
Rejestracja: Pon Sie 15, 2005 11:08 pm
Miejscowość: Rzeszów

Postprzez porii » Pią Lip 06, 2007 10:44 pm

To mnie troche uspokoiłeś :) Zrobie tak i mam nadzieje, że będzie dobrze. Wielkie dzięki za pomoc :)
porii
 
Posty: 15
Rejestracja: Sob Sty 22, 2005 7:09 pm

Postprzez michal.s » Pią Lip 06, 2007 11:28 pm

Jeśli dysponujesz aparatem fotograficznym, pochwal się później efektami na forum :)

Jeszcze raz zachęcam do przeglądnięcia starych wątków na forum, jest tam kopalnia wiedzy modelarskiej 8-)
Pozdrawiam - Michał Słonczyński
Image
Awatar użytkownika
michal.s
 
Posty: 986
Rejestracja: Pon Sie 15, 2005 11:08 pm
Miejscowość: Rzeszów

Postprzez porii » Sob Lip 07, 2007 12:12 am

Aparatu osobiście nie posiadam, ale jak skończe model to pożycze od kogoś ze znajomych, którzy maja i na pewno pokaże fotki :) Skończenie modelu mi jeszcze trochę zajmie bo kaste mam już prawie gotową, lecz wnętrze wymaga jeszcze sporo pracy i czasu.

Na forum znalazłem już bardzo wiele rzeczy, ale wątków jest bardzo dużo i czasem cieżko znaleźć to co akurat w danej chwili jest potrzebne.

Mam jeszcze jedno pytanie. Już ostatnie w tym wątku :)
Czy mogę położyć na tą "skórkę pomarańczy" jeszcze jedną warstwę? Wczesniej nie kładłem na kalki lakieru bezbarwnego i boje się, że jeśli położyłem w którymś miejscu zbyt cienką warstwę, to podczas polerowania moge "przebić się" przez lakier i uszkodzic kalki. A miałem trochę stresu podczas ich układania. Wyszło mi to całkiem nieźle i nie chciałbym popsuć efektów włożonej pracy na samym końcu :)
porii
 
Posty: 15
Rejestracja: Sob Sty 22, 2005 7:09 pm

Postprzez michal.s » Sob Lip 07, 2007 12:54 am

Tak jak najbardziej możesz położyć jeszcze jedną warstwę, nie wpłynie to na efekt końcowy, a tak jak mówisz pomoże jeśli gdzieś jest cieńsza warstwa.

Niektórzy kładą 6-7 cienkich warstw, ja akurat zazwyczaj robi jedna cienką, drugą troszkę grubsza i trzecią mokrą, w razie potrzeby kładę jeszcze jedną średnią :)

Powodzenia przy polerowaniu, nie zapomnij tylko że lakier musi stwardnieć, Gunze akurat schnie chyba najszybciej. Tydzień mu w zupełności wystarczy.

Lakier Tamiy X-22 schnie najdłużej i w jego przypadku polerowanie polecam najwcześniej po miesiącu a najlepiej po dwóch :)

Poczytaj wątek draza z mercem Tamiy, napisał tam conieco o suszeniu lakierów w piekarniku kuchennym :lol:
Pozdrawiam - Michał Słonczyński
Image
Awatar użytkownika
michal.s
 
Posty: 986
Rejestracja: Pon Sie 15, 2005 11:08 pm
Miejscowość: Rzeszów

Postprzez miodzio20 » Śro Paź 24, 2007 8:14 pm

przepraszam za odkop to ale jakiego bezbarwnego sprayu uzywac i jakiej pasty??
miodzio20
 
Posty: 23
Rejestracja: Pią Paź 19, 2007 4:46 pm

Re: Malowanie karoserii lakierami w spraju TAMIYA czyli Ts-a

Postprzez SebaVR6 » Śro Maj 09, 2012 1:52 pm

Ale kotlet :mrgreen:
Ale nie ma sensu tworzyc nowego tematu..
Panowie, potrzebuje pomalować przezroczysty plastik na pomaranczowo, konkretnie kierunkowskaz ;o)
Jakiej farby do tego uzyc? Koniecznie w sprayu, zastanawiam sie miedzy TS-73 a PS-43, lecz nie mam pojecia czym sie roznia i ktora bedzie wlasciwa, prosze wiec o pomoc :)
Chcialbym uzykac taki efekt: http://cache2.corradodatabase.com/showc ... 9_4830.jpg
Pozdrawiam
SebaVR6
 
Posty: 1
Rejestracja: Śro Maj 09, 2012 1:48 pm

Re: Malowanie karoserii lakierami w spraju TAMIYA czyli Ts-a

Postprzez bart10 » Sob Gru 15, 2012 10:48 pm

Na początek przywitam sie bo jestem tutaj nowy mimo, iż na forum siedzę od kiedy 2 miesiące temu dostałem w prezencie model Tamiya FerrariF60 co akurat bezpośrednio związane jet z moimi zainteresowaniami poza modelarstwem.
Zabawa tak mnie wciągnęła, że model chcę zrobić najlepiej na ile oczywiście będzie mnie stać. I tutaj pojawia się mały schodek. A mianowicie, zgodnie ze sztuką zacząłem od monocoku, który:
1. zmatowiłem, umyłem
2. prysnąłem podkładem Tamiya TS
3. prysnąłem dwukrotnie kolorem
... i tutaj pojawia się pytanie a nawet pytania:
A. Czy w tej chwili powinienem położyć kalki a jeżeli tak to...
B. Czy powinienem wcześniej przygotować i wypolerować cały element
C. Jeżeli mowa o polerowaniu to pasty Tamia'y (posiadam) czy szmatki Micromesh (także posiadam)

Wiem, że jest na forum dużo na ten temat ale nigdzie nie jest jasno opisane czy ewentualne polerowanie pod kalki wygląda identycznie jak polerowanie końcowe czy jest to tylko jakieś pobieżne wyrównanie powierzchni.
Mam nadzieję, że pytania nie są tendencyjne i że znajdzie się ktoś komu będzie się chciało odpisać. Z góry dziękuję...
bart10
 
Posty: 2
Rejestracja: Czw Gru 13, 2012 8:59 pm

Re: Malowanie karoserii lakierami w spraju TAMIYA czyli Ts-a

Postprzez Biskup » Nie Gru 16, 2012 9:48 am

Jeśli powierzchnia jest gładka i bez "wtrętów" i jest błyszcząca to nie ma potrzeby jej polerowania.
Jeśli natomiast jest matowa to najpierw warto było by ją potraktować lakierem błyszczącym i dopiero zabrać się za kładzenie kalek.
Co do wymienionej przez Ciebie pasty i szmatki nie będę się wypowiadał, bo nie stosowałem, więc nie wiem.
Pozdrawiam
Łukasz
Awatar użytkownika
Biskup
 
Posty: 1869
Rejestracja: Wto Lis 22, 2005 9:52 pm
Miejscowość: Łódź

Re: Malowanie karoserii lakierami w spraju TAMIYA czyli Ts-a

Postprzez bart10 » Pon Gru 17, 2012 12:50 pm

OK, powiedzmy, że powierzchnia wymaga przepolerowania. Czy robiąc to przy użyciu szmatek Micromesh także muszę robić to "na mokro" jak w przypadku zwykłego papieru wodnego? I do jakiego stanu mam polerować, aż do szmatki o gradacji 12000?
bart10
 
Posty: 2
Rejestracja: Czw Gru 13, 2012 8:59 pm

Re: Malowanie karoserii lakierami w spraju TAMIYA czyli Ts-a

Postprzez Biskup » Pon Gru 17, 2012 10:14 pm

Jeśli wymaga polerowania to do im drobniejszego materiału ściernego się zejdzie tym lepiej, bo powierzchnia będzie gładsza. Co do zastosowania tego Micromesh na mokro lub sucho to nie pomogę, bo nie wiem nic o tym produkcie i sam go nie używałem.
Pozdrawiam
Łukasz
Awatar użytkownika
Biskup
 
Posty: 1869
Rejestracja: Wto Lis 22, 2005 9:52 pm
Miejscowość: Łódź

Re: Malowanie karoserii lakierami w spraju TAMIYA czyli Ts-a

Postprzez D@wid » Pon Mar 24, 2014 5:59 pm

Jako nowy witam wszystkich.
Po około 10-cio letniej przerwie postanowiłem wrócić do modelarstwa na trochę wyższym poziomie niż samo posklejanie części.
Trochę sobie poczytałem i nie zauważyłem żeby ktoś poruszył ten temat.
Mianowicie: Farby modelarskie są dość drogie i stąd moje pytanie.
Czy ktoś z was próbował malowania modeli zwykłymi lakierami samochodowymi?
Czy są jakies za i przeciw? (narazie jedyny argument ZA - cena i ilość faby) :D
Jak lakiery samochodowe mają się do zachowania plastiku i kalkomani?
Czy nie są one zbyt agresywne?

Pozdrawiam
D@wid
 
Posty: 1
Rejestracja: Pon Mar 24, 2014 5:27 pm

Re: Malowanie karoserii lakierami w spraju TAMIYA czyli Ts-a

Postprzez Biskup » Śro Mar 26, 2014 6:24 am

Używałem, a kolega stale używa. Da się to zrobić jak się wie jak. Ważne by nie pokrywać modelu całościowo już za pierwszym razem, bo może go strawić. Tak, więc potrzebne jest kilka lekkich i cienkich warstw zanim położy się ostatnią właściwą.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Biskup
 
Posty: 1869
Rejestracja: Wto Lis 22, 2005 9:52 pm
Miejscowość: Łódź

Re: Malowanie karoserii lakierami w spraju TAMIYA czyli Ts-a

Postprzez TRF » Nie Lip 19, 2015 5:51 pm

Podkład tamiya lub mr.hobbby 1500 dwie warstwy, polerka papierem wodnym 2000, kąpiel, suszenie, pierwsza warstwa z aero lub TS, suszara, druga warstwa, suszara, trzecia warstwa, suszara, matowienie nierówności mocno namoczonym papierem 2000, delikatna mgiełka koloru, suszara. Bezbarwny z puszki pearl clear lub inny co kto woli dwie warstwy kalki, 3 warstwy sidoluxu , matowienie papierem 2500, polerka pastami coarse fine finisch, kąpiel, suszenie, woskowanie i to wszystko w 1 DZIEŃ !!!!!
Image
DIECAST IS FOR LOSERS:D
TRF
 
Posty: 3
Rejestracja: Nie Lip 19, 2015 5:22 pm

Poprzednia

Wróć do Jak to zrobić - pojazdy cywilne

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości

cron