Kąt zamocowania silnika

Kąt zamocowania silnika

Postprzez Piotr Piechota » Nie Lis 02, 2003 4:48 pm

Witam

Mam pytanie dla bardziej doświadczonych.
Czy kąty zamocowania silnika (chyba przekoszenie ) jest możliwy do obliczenia czy najpierw na oko a potem próby ?
I pytanie konkretne jakie kąty w Aeronce na 400-tkę - napęd bezpośredni.
W moim pierwszym motoszybowcy Jerry zrobiłem według planów i musiałem poprawić (silnik skierować bardzej w dół).

Pozdrawiam Piotr Piechota
Piotr Piechota
p.piechota.małpka.cbidgp.pl
Awatar użytkownika
Piotr Piechota
 
Posty: 189
Rejestracja: Nie Wrz 28, 2003 10:24 pm
Miejscowość: Mysłowice

Re: Kąt zamocowania silnika

Postprzez Japim » Nie Lis 02, 2003 5:39 pm

Piotr Piechota napisał(a):Mam pytanie dla bardziej doświadczonych.
Czy kąty zamocowania silnika (chyba przekoszenie ) jest możliwy do obliczenia czy najpierw na oko a potem próby ?



Jak wszystko da się policzyć. Wymaga to tylko odpowiednio dużo czasu i odpowiedniej ilości danych. Czas jaki poświecisz na obliczanie teoretycznego wykłonu może wielokrotnie przewyższyć ilość czasu na zbudowanie modelu. A dwa to i tak nie jesteś w stanie uwzględnić wszystkich danych (wykonanie płatowca, chropowatość i opływ powierzchni itd, itp...) Tak więc pozostają dane empiryczne - najpierw wstępne ustawienie a następnie regulacja.
Pozdrawiam serdecznie
Przemek 'Japim' Jakubczak
http://www.aircombat.pl
http://japim.acn.waw.pl/modelarstwo/
Awatar użytkownika
Japim
 
Posty: 116
Rejestracja: Śro Paź 01, 2003 2:02 pm
Miejscowość: Warszawa, Bemowo

Postprzez Heyoan » Nie Lis 02, 2003 5:51 pm

Dodam do wypowiedzi poprzednika:
Pomijając niemożliwe do uwzględnienia błędy geometryczne płatowca, załóżmy że wyliczyłeś ten jedynie właściwy kąt wykłonu. W jaki sposób zamierzasz praktycznie go wyregulować z dokładnoscią chociażby do 0.5 stopnia?
Wniosek jak u przedmówcy: dobierasz wykłon empirycznie, przez podkładanie czegoś między silnik i łoże/wręgę.
Za bardzo zadziera - zwiększyć wykłon w dół.
Skręca - zmienić przekoszenie (o ile to nie stery/geometria).
Pozdrawiam,
Robert 'Heyoan' Gadomski
Awatar użytkownika
Heyoan
 
Posty: 1450
Rejestracja: Pon Wrz 29, 2003 1:03 pm
Miejscowość: Warszawa - Bemowo

Postprzez Tomasz Gębala » Nie Lis 02, 2003 6:17 pm

Heyoan napisał(a):załóżmy że wyliczyłeś ten jedynie właściwy kąt wykłonu. W jaki sposób zamierzasz praktycznie go wyregulować z dokładnoscią chociażby do 0.5 stopnia?


Dodam do przedmówcy...

Nawet jak kąt ustawisz z dokładnością do 0,5 stopnia to i tak skłon (wykłon) będzie ustawiony tylko dla jednej predkości lotu, położenia SC, prędkości obrotowej silnika...

Nie warto się tak męczyć. Ustawiać na oko i podkładkami regulować aż będzie się latało dobrze.
Tomasz 'Cypis' Gębala
Awatar użytkownika
Tomasz Gębala
 
Posty: 676
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 11:10 am
Miejscowość: Bystra (k. Bielsko-Biała)

Postprzez Adam Krzowski » Nie Lis 02, 2003 8:34 pm

Cześć

Podłącze się do pytania.

Ile mniej więcej "przekosić" silnik 7,5 ccm 1,44KM. Rozpiętość 130 cm. Czy na początek 3' w dół i w prawo wystarczy, a nastepnie dochodzić na zasadzie prób i błędów, czy też zacząć od mniejszego kąta. Chciałbym dobrze (teoretycznie/w mierę dobrze :) )ustawić wręgę silnika.

Pozdrawiam
POZDRAWIAM
buduje sieŁ
F-4 S w 48ce gdzieś około 30%
Awatar użytkownika
Adam Krzowski
 
Posty: 156
Rejestracja: Pon Paź 13, 2003 5:18 pm
Miejscowość: Lublin

Postprzez Gutek » Nie Lis 02, 2003 8:52 pm

Adam Krzowski napisał(a):Cześć

Podłącze się do pytania.

Ile mniej więcej "przekosić" silnik 7,5 ccm 1,44KM. Rozpiętość 130 cm. Czy na początek 3' w dół i w prawo wystarczy, a nastepnie dochodzić na zasadzie prób i błędów, czy też zacząć od mniejszego kąta. Chciałbym dobrze (teoretycznie/w mierę dobrze :) )ustawić wręgę silnika.

Pozdrawiam


Dla modelu akrobacyjnego, ktory ma latac taka samo dobrze na plecach i robic figury negatywne, powinno byc bez sklonu silnika.
Usun 'sciema' z adresu e-mail
Awatar użytkownika
Gutek
 
Posty: 14
Rejestracja: Nie Paź 26, 2003 8:33 pm
Miejscowość: Kołobrzeg

Postprzez Japim » Nie Lis 02, 2003 8:59 pm

Adam Krzowski napisał(a):Ile mniej więcej "przekosić" silnik 7,5 ccm 1,44KM. Rozpiętość 130 cm. Czy na początek 3' w dół i w prawo wystarczy


Z Twoich wszystkich postów wynika, że robisz jakiegos funa. Jeżeli masz profil symetryczny i chcesz nim zarówno latać na brzuchu jak i na plecach to polecam niewielki wykłon w dół: max 1.5'.
Natomiast w prawo 3' to moim zdaniem troche dużo. Chociaż przejrzałem jakieś plany i tam silnik wykłoniony jest jakies 2.5'. Zrób 3' to najwyżej będziesz zmniejszał.
Pozdrawiam serdecznie
Przemek 'Japim' Jakubczak
http://www.aircombat.pl
http://japim.acn.waw.pl/modelarstwo/
Awatar użytkownika
Japim
 
Posty: 116
Rejestracja: Śro Paź 01, 2003 2:02 pm
Miejscowość: Warszawa, Bemowo

Postprzez Bobo » Nie Lis 02, 2003 10:42 pm

Gutek napisał(a):Dla modelu akrobacyjnego, ktory ma latac taka samo dobrze na plecach i robic figury negatywne, powinno byc bez sklonu silnika.


Witam
Owszem prawda, ale wszystko zależy od pilota i jego upodobań. Przy zerowych kątach góra/dół do lotu poziomego (utrzymania pewnego wymaganego do lotu poziomego kąta natarcia) trzeba stale pracować wysokością w locie normalnym i odwróconym. Model wytrymowany
na plecach nie jest wytrymowany w locie normalnym i odwrotnie. Sam na plecach trymuję lot poziomy, a lot normalny wymaga trzymania wysokością. Możliwy jest oczywiście wariant odwrotny.
Przy wychyleniu silnika w dół teoretycznie możliwe jest takie jego ustawienie, że model wytrymowany w normalnym locie nie wymaga żadnej korekty wysokością po przejściu na plecy. Oczywiście wszystko zależne jest od prędkości modelu, obrotów silnika itd, ale można dojść
do pewnego akceptowanego kompromisu. I to jest praktycznie jedyny mozliwy powód wychylenia silnika w dół w modelu z symetrycznym profilem płata. Optymalne boczne jego wychylenie łatwo sprawdzić obserwując lot wytrymowanego na kierunku modelu po przejściu do
pionowego wznoszenia.
Pozdrawiam
.........__|__.........
______( )______
.........o/ \o..........
Bobo
Awatar użytkownika
Bobo
 
Posty: 17
Rejestracja: Śro Paź 01, 2003 9:55 pm
Miejscowość: Rzeszów

Postprzez Tomasz Gębala » Wto Lis 04, 2003 12:15 pm

Bobo napisał(a):Przy wychyleniu silnika w dół teoretycznie możliwe jest takie jego ustawienie, że model wytrymowany w normalnym locie nie wymaga żadnej korekty wysokością po przejściu na plecy.


Ło matko.. a niby dlaczego?

Może podałbyś jakieś "teoretyczne" usasadnienie tej wypowiedzi? Bo mnie się wydaje, że pochylenie silnika w dół tylko ZWIĘKSZY niesymetrię pomiędzy lotem normalnym a odwróconym modelu z symetrycznym profilem.
Tomasz 'Cypis' Gębala
Awatar użytkownika
Tomasz Gębala
 
Posty: 676
Rejestracja: Czw Wrz 18, 2003 11:10 am
Miejscowość: Bystra (k. Bielsko-Biała)

Postprzez Bobo » Wto Lis 04, 2003 10:57 pm

CypisRC napisał(a):Może podałbyś jakieś "teoretyczne" usasadnienie tej wypowiedzi? Bo mnie się wydaje, że pochylenie silnika w dół tylko ZWIĘKSZY niesymetrię pomiędzy lotem normalnym a odwróconym modelu z symetrycznym profilem.


No cóż teoretykiem nie jestem - raczej praktykiem. Eksperymentowałem
z pewnym dolnopłatem. Miał symetryczny profil i silnik ze 3% w dól.
Zachowywał się jak pisałem wyżej - wytrymowany w locie poziomym
na pełnym gazie na plecach nie wymagał żadnej korekty. Sam nie wiem dlaczego
- być może wychylony silnik załatwia większy kąt natarcia płata - jest większy
moment zadzierający. Może sam model był pokręcony choć nie wydaje mi się
- wg mnie wszystko poza silnikiem było na zero.
Trzeba też zwrócić uwagę na to, że model w układze dolnopłata na plecach jest
górnopłatem i odwrotnie, wznios dodatni staje się ujemny itd. Masy też nie są
rozłożone symetrycznie - taki np silnik ma inne położenie
względem środka ciężkości na plecach. Wreszcie sam środek ciężkości
na plecach jest przecież w innym punkcie.
Wykonanie symetrycznego i neutralnego modelu jest praktycznie niemożliwe
- kadłub musiałby mieć rybi kształt, także w części ogonowej.
Oczywiście układ średniopłata z silnikiem skierowanym w bok - no
i najważniejsze wszystkie masy rozłożone tak, że na plecach środek
ciężkości nie zmienia swojego pierwotnego położenia. Rozważam tylko
jedną oś - jak dodamy jeszcze pozostałe dwie to już np silnik w bok
nie będzie optymalny. Reakcja od smigła powoduje, że beczki są inne
w prawo inne w lewo itd,itd.
Ostatnio edytowany przez Bobo, Śro Lis 05, 2003 10:47 pm, edytowano w sumie 1 raz
Pozdrawiam
.........__|__.........
______( )______
.........o/ \o..........
Bobo
Awatar użytkownika
Bobo
 
Posty: 17
Rejestracja: Śro Paź 01, 2003 9:55 pm
Miejscowość: Rzeszów

Postprzez Gutek » Śro Lis 05, 2003 2:46 am

Gutek napisał(a):Dla modelu akrobacyjnego, ktory ma latac taka samo dobrze na plecach i robic figury negatywne, powinno byc bez sklonu silnika.


Niejasno sie wyrazilem. Chodzilo mi o wyklon w bok. Ale chyba i tak naplotlem jakies bzdury.

Moje rozumowanie, choc moze byc nie dokonca prawidlowe:

---w sprawie wyklonu bocznego---
rozwazamy model bez wzniosu skrzydla.
jedyny powod stosowania wyklonu bocznego to strumien zasmiglowy, ktory kreci sie "spiralnie" i uderza w ster kierunku z jednej strony.
spodobala mi sie propozycja bobo z ustawianiem sklonu bocznego w locie pionowym - ma to chyba sporo sensu.

---w sprawie sklonu gora/dol---
jedyny powod stosowania to nie ustawienie w jednej osi dwoch elementow: osi ciagu silnika i osi oporu.
dla modelu akrobacyjnego gdzie silnik i skrzydlo sa w jednej osi (idealny centroplat) wyklon nie jest potrzebny.

---dalsze dywagacje---

W modelu rekreacyjnym i trenerze moze nam chodzic o inne ustawienie. Dazymy do tego, aby model lecial poziomo dla maksymalnie duzego przedzialu predkosci (otwarcia przepustnicy) bez gmerania sterem wysokosci. Zalozmy ze model ustawiony jest na spory kat natarcia skrzydla pozwalajacy na lot poziomy na srednim gazie z mala predkoscia. Gdy zwiekszymy gaz model zacznie leciec szybciej i przy utrzymaniu tych samych katow natarcia zacznie sie wznosic...chyba ze silnik bedzie mial sklon w dol, ktory przydusi ryj modelu do ziemi. Jest to niejako walka silnika skierowanego w dol ze statecznikiem poziomym ustawiajacym model na zbyt duzy kat natarcia. Oczywiscie na plecach takie ustawienie , bedzie mialo zly wplyw negatywny. Modelem tak wyregulowanym wygodnie lata sie tylko w pozycji "po bozemu", to jest na brzuchu.

Wszelkie sprostowania mile widziane.
Usun 'sciema' z adresu e-mail
Awatar użytkownika
Gutek
 
Posty: 14
Rejestracja: Nie Paź 26, 2003 8:33 pm
Miejscowość: Kołobrzeg

Postprzez Japim » Śro Lis 05, 2003 6:47 pm

Gutek napisał(a):Wszelkie sprostowania mile widziane.

Nic dodać, nic ująć!
Pozdrawiam serdecznie
Przemek 'Japim' Jakubczak
http://www.aircombat.pl
http://japim.acn.waw.pl/modelarstwo/
Awatar użytkownika
Japim
 
Posty: 116
Rejestracja: Śro Paź 01, 2003 2:02 pm
Miejscowość: Warszawa, Bemowo

Postprzez Heyoan » Śro Lis 05, 2003 9:34 pm

Gutek napisał(a):Moje rozumowanie, choc moze byc nie dokonca prawidlowe:...

No, to już powstał cały wykład i to całkiem dobry :)
Z tym, że pozwolę sobie na wyciągnięcie z niego wniosków dla motoszybowców: Jeśli mamy do czynienia z motoszybowcem, zapewne górnopłatem -> środek parcia znajduje się powyżej mocowania silnika -> potrzeba skłonu w dół. W motoszybowcu praktycznie nie operuje się gazem analogowo, lecz zerojedynkowo -> trzeba sterować skłonem tak, aby przy maksymalnych obrotach szybowiec nie dążył do pętli, ale jednak, żeby dość stromo się wznosił w miarę możliwości po linii prostej. Przecież w końcu o to chodzi w szybowcu, aby silnik wyciągał go do góry. Po co więc robić taki skłon aby model leciał poziomo i następnie tracić energię na opory zwiazane z wychylaniem steru wysokości dla uzyskania wznoszenia?
Reasumujac: Najpierw wyważyć i dotrymować model w locie bez silnika, zgodnie z artykułem Piotra_de, aby uzyskać maksymalną doskonałość modelu. Potem powalczyć ze skłonem w próbach silnikowych, aby na maksymalnych obrotach uzyskać jednostajne wznoszenie bez udziału steru wysokości.
Ufff.... Powiedziałem ;o)
Pozdrawiam,
Robert 'Heyoan' Gadomski
Awatar użytkownika
Heyoan
 
Posty: 1450
Rejestracja: Pon Wrz 29, 2003 1:03 pm
Miejscowość: Warszawa - Bemowo

Postprzez sokolpatryk » Sob Lis 15, 2003 9:35 pm

Wiem, że wyskoczęteraz jak Filip z konopi, ale co by było jak by skierować silnik nie w dół, a do góry :)
Pozdrawiam
Patryk Sokół
Lotne modele: Teo Zagi 2m, Gonzo, Burrito i Funky 3D
sokolpatryk
 
Posty: 359
Rejestracja: Wto Lis 11, 2003 5:45 pm
Miejscowość: Nysa


Wróć do Samoloty z napędem elektrycznym RC

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości